Haal het maximale uit je sessie – #GETOUTANDMOVE

Haal het maximale uit je sessie – #GETOUTANDMOVE

Sport kan een positief effect hebben op jouw werkprestaties. Met #GETOUTANDMOVE stimuleren wij onze partners daarom ook om erop uit te gaan. Om je te helpen het maximale uit je training te halen, vroegen wij topatleet Jente Hauttekeete* om zijn tips & tricks met ons te delen. Lees ze hieronder en kom in beweging!

#1 Drinken voldoende

Begin niet pas met drinken als je dorst krijgt! Begin er al vroeg mee en blijf ook drinken tijdens je sessie, ookal heb je nog geen dorst. Zorg ervoor dat je meerdere kleine slokken neemt ipv een grotere hoeveelheid ineens. Een teken dat je te weinig gedronken hebt zijn spierkrampen.

#2 Eet bewust

Eet geen zware maaltijden kort voor jouw sport sessie. Kies voor een maaltijd met koolhydraten: pasta, rijst, kip, vis of iets met suiker mag ook. Na de sessie raad ik proteïnen of eiwitten aan zoals een glas chocomelk, sportdrank of kaas om het lichaam te helpen herstellen.

#3 Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kledij!

Kleed je dus niet te warm of niet te koud aan.

#4 Zorg voor een goede warming up!

Vermijd blessures door voldoende aandacht te besteden aan het opwarmen. Maak je spieren warm door o.a. rustig te lopen, fietsen of wandelen. Doe daarna dynamisch stretchen, d.w.z. lenigheid in de vorm van zwieren, zwaaien en actieve oefeningen. Doe je spieren meerdere keren kort rekken i.p.v. eenmalig, langdurig rekken.

Het is beter om met minder kleding op te warmen en dat je bij het stretchen iets extra’s aandoet om niet af te koelen i.p.v. dat je je kledij uitdoet na de opwarming.

#5 Voorkom blessures

Als je ergens last hebt, stop dan gelijk met de inspanning. Afhankelijk van de type blessure, kun je zelf als eerste hulp middel ijs erop leggen of een warmte bron. Als het blijft aanslepen ga de dokter of kine raadplegen.

Zorg er ook voor dat je loopt met goed schoeisel: een schok dempende zool en een hiel die hoger is dan de neus van de schoen.

#6 Na het sporten

Ga rustig uitlopen, fietsen of wandelen en daarna statisch stretchen (d.w.z spieren langer stretchen, een 10 – 30 sec).

*Kappa Data is trotse sponsor van de jonge Jente Hauttekeete. Onlangs heeft dit toptalent het wereldrecord zevenkamp bij de junioren verbroken! Lees er hier alles over.

Geen reacties

Geef een reactie